Vy ještě telefonujete?

Přesněji, řešíte podnikání skrz hovory přes telefon? Myslím, že éra mobilních telefonů skončila tehdy s reklamou na soby. Pro mě osobně je telefonování ztráta času – už jenom ta doba než to druhá strana zvedne a dostaneme se přes úvodní zdvořilosti!

Telefonovat neznamená pracovat efektivně, i když má člověk často pocit, že věci hrozně „posouvá“. Pro mě je opak pravdou – většinou se začíná otázkou „Jak se máte?“ a často se obě strany trumfují, kdo toho řekne více. Závěry jsou nejasné, každý si z hovoru vezme jenom to své. A v případě sporu se k podobě dohodnutého nejde vrátit.

Dávám přednost – e-mailu. Pracuji, kdy na to mám čas, určuji prioritu konverzací, vždy vím, kdo mi píše a z předmětu (většinou) poznám, o co jde.  Písemná forma vede k efektivní komunikaci, úspornému sdělení a přesnějším dohodám. Neskáčeme si do řeči a reaguji jenom na to, na co reagovat chci. Druhá strana se nemůže vymlouvat, že něco myslela nebo říkala jinak.

Samozřejmě jsou výjimky, kdy přínos Bellova vynálezu nepopírám, jenom se to v poslední době stalo nějak moc normou. Mám pocit, že někteří lidi volají jenom proto, aby udrželi kontakt nebo zvýšili urgenci svého požadavku. Pokud telefonuji tak buď řeším neodkladnou věc nebo si vyjasňuji nějaký rozpor.  Telefon je někdy dobré použít takticky –  když chcete zjistit něčí názor a víte, že by to nemusel napsat upřímně.

Svůj mobil bych ale za nic nevyhodil – je to pro mě dnes nástroj mnohem důležitější, slouží mi pro organizaci času, schůzek a úkolů. V neposlední řadě je taky díky Twitteru mocným informačním zdrojem. Vím, co se děje a stačí mi k tomu 140 znaků. Na mobil se proto dívám spíše než ho dávám k uchu. Ale pozor, dobrý sluha může být špatný pán, striktně vypínám veškerá samovolná upozorňování (e-maily, aplikace).

Takže když mi voláte a mobil vyzvání, patrně řeším důležitou věc a nemůžu to zvednout. Určitě ale zavolám zpátky – vsaďte se ale, vás vyruším od něčeho jiného. Může to znít extrémně, ale takto jsem si podnikání zařídil a nekončím den s tím, že mi drní hlava ze vzpomínání, kdo co vlastně chtěl. Pokud jste realitní makléř nebo obchoďák, asi to celé nezměníte, zkuste se ale někdy zamyslet, zda je nutné pokaždé opravdu „vytáčet“?

článek vyšel v E15 dne 10.9.2012

Profit_10_9

 



581 x views.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *