raport z ecommerce veletrhu v Poznani

Minulý týden jsem absolvoval 900 km po polských silnicích, abych se zúčastnil veletrhu e-commerce v polské Poznani. Šlapu teď do projektu zPolska.cz a chtěl jsem na něho získat feedback ze strany polských eshopů a dodavatelů.

náš stánek - targi POZnanTrhy měly i svou malou sekci pro startupy  (tam jsme měli stánek i my)

– libil se mi Taxilog, který se snaží spojit velké taxi společnosti a firmy, které platí zaměstnancům taxíky

 Monsterio.pl umožňuje zákazníkům zadat poptávku na produkt(y) a eshopům a ty by se měly bidovat v lepší nabídce

Co jsem dále pochytil zajímavé e-commerce startupy, z časopisů apod.

– startup pro pojištění smartphonů on-line z Brazílie získal investici – Pitzi

– aplikace pro místní akce obchodů – Walk.by, otázka je masové rozšíření

– agregace uživatelských recenzí z Indie Reviews42, dává mi to smysl spíše z pohledu merchanta, který by za to platil

– BuyReply umožňuje okamžitou objednávku produktů z jakéhokoliv média (TV, print)

– testuju polské Colibri pro měření inbound marketingu a SEO (podobné Collabim :))

Z dalších trendů, které tam byly k vidění, bych zmínil

– různé odnože platebních systémů … sms, platební brány, platební agregátory a la naše GoPay nebo PayU (těch tam bylo asi 10 stánků)

– spousta e-mailing systémů (podobné SmartEmailing), včetně e-mail automatizace a behaviorálních e-mailů

– remarketing – ať už na vlastním eshopu, vyhledávačích nebo obsahových reklamách

– inspirativní právní služby v balíčcích pro eshopy nebo paušálech (což je oblast, ve které mám nějaká želízka v ohni i u nás:)

Co v ČR nemáme jsou projekty agregace doprav – velkou prezentaci měl produkt Seepla, který nabízí za paušál agregaci doprav, je to něco jako GoPay pro dopravy – eshop nemusí implementovat jednotlivé dopravce a jejich API a určité výhody to má i pro zákazníka. Z dřívejška znám i porovnávače aktuálních nabídek dopravců – Kurjerzy.pl, viděl jsem taky jakéhosi přeprodejce DHL a UPS – apaczka.pl …. očividně v Polsku je to větší boj – je něco takového u nás?

Zaujalo mě, že skoro na každém letáku startupu bylo logo EU programu „Inovace v hospodářství“, viz diskuse o čekání na seed fond a polemiku kolem něj. Podmínky jsou prý takové, že projekty dostávají peníze na vývoj, ale pokud nedosáhnou určitých cílů v oblasti příjmů, musí peníze vracet. Hrubým pohledem na web programu vidím, že tam mají 10 miliard euro a cca 12 000 čerpatelů (ten program je ale asi pojmut šířeji).

IMG_2325

Zavedené německé velkofirmy Trusted eshops Sofort prozradily, že chystají i expanzi do ČR a budou tak následovat Amazon.   Perličkou je, že časopis ProSeed přinesl rozhovor s polskou skupinou Gruper a data Grouponu a otevřeně hovoří o krizi slevových serverů jak v USA tak v Polsku (poklesy uživatelů, pád cen akcií apod.). Ve stejném čísle je rozhovor s Ondřejem Frycem, který např. upřesňuje svůj tweet z prosince o Google Marketplace – nemyslí, že Google bude obchodovat s věcmi přímo fyzicky a říká, že eshopům se to líbit nebude a Google ztratí své inzerenty.

Moc se mi líbila celková úroveň prezentací, hlavně letáky měli všichni opravdu promakané, úplně se chce opisovat a inspirovat, jenom přímo zaměřené tištěné časopisy na ecommerce nebo startupy jsem viděl na veletrhu tři. Příjemný byl i formát akce a zaměření…místo celodenních konferencí, kde sedím na zadku a pasivně poslouchám se mi více líbí obejít 100 stánků s konkrétními projekty. Prohodit s nimi pár slov, potkat se přímo s foundery. Pro  prezentjící je to úžasná možnost prodat své produkty a potkat své zákazníky. Škoda, že něco takového není u nás, rád předám kontakty na polské organizátory nebo se budu podílet jinak. Myslím, že firem, které by takto chtělo prezentovat té spoustě našich eshopařů je hodně. Pro ilustraci – stánek stál cca 18 000 Kč (cca 100 vystavovatelů), startup stand byl za 4000 Kč, vstup byl zdarma, cca 1 500 návštěvníků.

 



660 x zobrazeno

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *