Nevymýšlejte, kopírujte

Mnohokrát jsem četl v článcích nebo slyšel přímo od mentorů a investorů, že základem úspěšného startupu je vymyslet něco nového. Myslím, že je to hloupost. Originální nápady nepřichází na zavolanou a nových myšlenek, které změní svět (a z vás udělají miliardáře) opravdu není mnoho. Možná někoho naštvu, ale moje rada do začátku podnikání zní – nevymýšlejte nic nového, nespoléhejte se na vnuknutí. Naopak kopírujte ostatní.

Startupy, nápady, inovace – zní to tak sexy. Kdo by nechtěl být nový Michalengelo? Přijít s prvním iPhonem? Redefinovat způsob, jakým lidi nakupují?

Někdy je ale třeba vrátit se na zem. Kolik úspěšných startupů s opravdu revoluční myšlenkou u nás (v ČR) znáte? A naopak, kolik z velmi úspěšných českých projektů mělo přímý či nepřímý vzor v zahraničí?

Kopírování je součástí inovací! Není se za co stydět, i když znám jedince, kteří jsou do vlastní originality zamilováni. Kde bychom ale bez kopírování byli? Naši předci si dovezli z Číny papír a střelný prach. Inspirace a kopírování jsou každodenní součástí života a údělem inovátora je, že vyšlapává cestičku ostatním. Proto se nesnažte (hlavně na začátku podnikání) znovu vynalézt kolo, ale dívat se kolem sebe. Věřte mi, půjde to rychleji a lépe. Proč?

plakát na britské ambasádě v PrazeNěkdo měl stejný/podobný nápad!

Přemýšlíte nad novou firmou? Koukněte, jestli ji nenajdete jinde, pokud ne, mám pro vás špatnou zprávu – s největší pravděpodobností to ostatní také napadlo, zkusili to a vyhodnotili, že to nemá smysl. Naopak, pokud už to někde existuje (a projekt je úspěšný nebo získal investici), je to skvělá validace trhu i myšlenky.

Říká se “ think big & be global”, já bych si nedovolil někomu od nás říct, že to co dělá je kopie podobné firmy z USA. Být dobrá dvojka je taky vlastně v pohodě – myslíte, že GoodData nebo SocialBakers jsou v tom co dělají sami? Jde o to, jak velký je trh nebo jak roste. Být originální a první může být výhoda, ale někdy existuje snažší cesta k úspěchu.

Například DATY prezentuji jako něco nového. Ano, napadlo mě to “zčistajasna” a vysněná vize vypadá ještě trochu jinak. Až při rozvíjení nápadu jsem objevil DueDil, projekt na který dodnes koukám pro inspiraci. Když se podívám na totéž u mě za posledních 10 let –  úspěch Metalshop, Lunchtime, Pizzatime  … (spíše) neúspěchy experimentů Stavbomat, Hráči.info, zPolska.

Za cizí náklady se inovuje nejlépe

Návrh úvodní stránky, detaily produktů, nalezení nové cílovky. Pokud nevstupujete do naprosto neoraného trhu, konkurence už spoustu věcí vyřešila za vás. Ušetříte si spousty hodin grafika i A/B testování. Inspirujte se fungujícím a dobrým, zahoďte či vylepšete nefungující. Ale i malé inovace jsou taky inovace. I nepůvodní nápad se dá malými inovacemi pousunout do naprosto unikátního projektu, který nakonec dalece překoná svůj vzor. Stanete se tak někým, koho budou ostatní kopírovat. A to je cíl, ne?

Občas je kopírování dotaženo až do extrému,  pamatuji např. jak ZOOT představil nový design, který byl (je) okopírovaný pixel-by-pixel z britského ASOS. Rozlišujme inspiraci a otrocké plagiátorství, kdy se můžete dostat do křížku s autorským právem. I přesto je právě internet místem, kde se z úspěšného originálu rychle stávají průmyslové standardy.

Junioři Wimbledon nevyhrávají

innovate or dieVizionář je někdo na křehké hraně reálných zkušeností a znalostí  a stále svěžího pohledu na věc. Profesorům v klasických oborech trvá desítky let, aby posunuli hranice poznání o trochu dál. V IT je vývoj překotnější, ale už to taky dávno není Klondike v době zlaté horečky. Investoři sázejí na zkušené podnikatele. Vědí, že  startupový byznys není jenom o inovacích, ale v prvé řadě o rychlosti, s jakou je firma schopna “lean” vývojem produkt vyzkoušet, vyhodnotit a znovu vylepšit. Více než samotný nápad rozhoduje jeho exekutiva a team. Kolik serverů dělalo obědová menu před rokem 2008? Věřte, že hodně a přesto jsme trh s Lunchtime urvali. Na druhou stranu jsem ještě před 2 roky neměl s Pizzatime mezi rozvozovými servery konkurenci, ale nedokázal dostatečně růst. A DámeJídlo dnes dominuje stamilionovému trhu.

Zkuste si nejdříve něco, co třeba jede v USA – postavit, prodávat, uspět (můžu vám jich hned poradit 5). Potom se vrhněte do vlastních nápadů, kterými změníte svět.



3895 x zobrazeno

5 komentářů: „Nevymýšlejte, kopírujte“

  1. Dobrý deň,moc dobrý článok momentálne sa snažím o rozšírenie svojich aktivít nakolko mám pár volných penazí a poznám pár ludí ktorý by nemali problém investovať uvažujem o dvoch projektoch ale všetko je to zatial len v plienkach na konci článku píšete že viete okamžite o 5 nápadoch ktoré fungujú tak ak to nieje problém tak by som bol rád za nejaké podnety ???

    Juraj

  2. Super článek, naprosto souhlasím. Je perfektní, že jste to v creactive dotáhli tak daleko. Pamatuju si když jsem byl ještě v prváku (ve 14 letech) na gymplu v Třinci a viděl jsem na nástěnce, že creactive hledá mladé programátory do týmu. Od té doby mi byla práce creactive vzorem. Teď už je to tak 10 let zpátky, ale do teď to živě na té nástěnce vidím 😀 Jen tak dál.

  3. Nějak v tom postrádám to, kde nás to někam posune. Investoři především chtějí co největší zisk a co nejmenší riziko. Inovace, vývoj či výroba jsou obrovské riziko, proto se jich drtivá většina investorů velice štítí.

  4. Zdravím Adame,
    super článek.

    Úspěch některých projektů by byl ještě větší:

    Metalshop – podhodnocené provize pro affil partnery, neznámý a podivný affil sw, potřeboval by vyladit použitelnost
    Coreshop – ještě více podhodnocené provize, podivný affil sw, namíchané zboží z metalshopu, které odrazuje cílovku; použitelnost
    Zpolska – špatný brand (nedůvěra k polskému zboží), silně podhodnocené affil provize, graficky chudší eshop, nevyladěná použitelnost, zboží není skladem (a lepší by bylo uvádět, kdy zboží zákazníkovi dorazí)

    Ať se daří

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *