Investovat do start-upu? 5 tipů z praxe

V průběhu 10 let jsem několikrát stál před rozhodnutím, zda investovat svůj čas nebo peníze do začínajícího projektu. Něco z toho vyšlo, mnoho ne. Rozhodl jsem se sepsat několik krátkých tipů, které možná někomu pomohou neopakovat chyby, na které jsem draze přišel já.

 Láká vás kamarád pracovat zadarmo do svého start-upu s vizí dolarových zisků? Zvažte …

1. jsou v tom peníze?

Peníze jsou až na prvním místě. Pokud dělat něco z nadšení, jen pro nehynoucí slávu uživatelů, s prvními problémy to omrzí. Musí přijít peníze, aby se projekt mohl rozvíjet. Vždy začnete plánem, jak a kdy získáte z/do projektu peníze.

2. jdou do toho všichni naplno?

Rozebírat nápad s kámošem v hospodě je fajn, ale pořádný úspěch si zpravidla žádá pořádné nasazení. Nechoďte do projektů, který stojí na lidech, kteří mají jinou práci, více dalších projektů nebo víte, že se mu nebudou věnovat naplno. 

Kdo má dostat zaplaceno hned a kdo bude společník? Podílem odměňte toho, o kom jste přesvědčeni, že bude mít projektu co dát i za několik let. Pokud cítíte jenom jednorázový přínos, radši si sežeňte peníze a zaplaťte ho.

Ale pozor – to, že jste společníci neznamená, že děláte navždy zadarmo. Odlišujte na jedné straně svůj strategický vklad (který dobře definujte) a průběžné operativní úkoly … nenechte svůj vztah k projektu v mlhavé rovině. Někdy je lepší i spolumajiteli za některé povinnosti platit, aby se na jejich plnění mohli ostatní spolehnout.

Také je dobré si na počátku říct, kdy a jak se bude rozdělovat zisk – spousta byznysů má miliardové hodnoty, ale společníci nedostali ani korunu.

3. rozumíte tomu?

Jasná otázka – určitě rozumíte byznysu, ve kterém chcete být hvězdou? Zainteresujte někoho, kdo už úspěšné projekty rozjel a zná jejich porodní bolesti, ušetříte si roky a šediny.

Nesoustřeďte se jenom na core byznys, kalkulujte i náročnost servisu, backoffice a podpory v souvislosti se škálovatelnosti do nebeských výšin.

Je málo služeb (Craiglist, Basecamp, Quality unit?), kteří dokážou vydělávat miliony s několik zaměstnanci. Jinak platí vzoreček, že čím více chcete vydělávat, tím více lidí zaměstnáte. Jste nebo máte osobnost, za kterou půjdou schopní lidé, kteří najdou motivaci rozvíjet váš byznys?

4. co konkurence?

Zvažte unikátnost svého nápadu a provedení a podívejte se, jestli už to náhodou nedělá někdo lépe. Představte si, že jste úspěšní:

Jaká je bariéra vstupu pro připadné další konkurenty, aby váš nápad zkopírovali s menšími náklady a vyvarovali se vašich začátečnických chyb? Konkurence, i pokud vám neubere zákazníků, svým způsobem mění trh, což může mít nepředvídatelné důsledky i pro vás.

Pozor také na velké značky ze stejné oblasti, pokud se vám bude dařit, všimnou si vás. Jak složité pro ně bude modifikovat svůj byznys, aby eliminovali vaši konkurenční výhodu?

5. máte opravdu plán?

Staré ekonomické přiručky pracují s finančními plány, odhady cashflow, plány obytu, SWOT analýzami apod. Pokud tomu nerozumíte, nic takového nedělejte – i přesto byste si měli alespoň laicky vypracovat, kde chcete být za několik měsíců či let, projektově i finančně. K plánu se pravidelně vracejte a buďte na sebe přísní. Není nic jednoduššího než si umět omluvit svůj neúspěch!

 



996 x views.

1 komentář: „Investovat do start-upu? 5 tipů z praxe“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *