Adam jako business angel?

 

Něco málo o mně..

Přes 10 let se v rámci CREACTIVE věnujeme internetovému obchodování, od počátku jsme vybudovali např. celý brand a prodej METALSHOPu  který postupně prodává své zboží po celé Evropě a expanduje dál s meziročním růstem v řádu desítek procent. Od roku 2007 jsem pracoval na projektu LUNCHTIME, pod kterým jsme kromě denního menu postupně budovali i rozvoz jídel (Pizzatime), rezervace do restaurací apod. Svůj podíl na těchto projektech jsem prodal nadvakrát za vyšší miliony Kč.

Aktuálně pracuji na DATY, nápadu, kterým se vracím se získanými zkušenostmi  ke své vystudované profesi (právo). V DATY zpracováváme informace o firmách a upozorňujeme na jejich změny, což zajímá podnikatele vzhledem k eliminaci rizik a novým obchodním příležitostem.

Bohužel / bohudík je můj styl mít přehled o všem a do všeho kecat. Vymýšlel jsem desítky brandů, jejich podobu a propagaci, dělal vše od IT manažera a vývoje IT aplikací, až  po tvorbu procesů, vyhodnocování, analyzovaní apod. Tvořil jsem prodejní strategie, vzorové emaily, nastavoval CRM, helpdesky i ERP. A hlavně … ptal se neustále dokola – kdo? jak? co? komu? za kolik? a proč?

S čím můžu pomoci?

– strategie od nuly k exitu  začínal jsem nápadem, postavil produkt, šel s ním na trh, prodával ho, získal zákazníky, vydělával. Několikrát. Spousta lidí vidí jenom část firmy a považují ji za nejdůležitější (nápad, aplikace, prodej, marketing apod.) Dokážu na to upozornit a poradit, co dál.

– validace nápadu – dokážu upozornit na rizika projektu na počátku. Už jenom díky tomu, že jsem sám neuváženě investoval dost peněz i času do X projektů. Myslím, že mám přehled o tom, kdo co dělá tady nebo ve světě, a můžu pomoct vypíchnout možné spolupráce nebo upozornit na potencionální konkurenty.

– ecommerce – poradenství v aplikaci eshopu (budujeme 10 let), analýzu konkurenceschopnosti, transakční a marketingové kanály, go-to-market strategie a obecně otázky on-line prodeje v ČR, ale i v zahraničí.

– dealmaker – původně právník, dokážu urychlit a zprostředkovat proces negociace dohod, ať už o exitu (2x) nebo investici (3x) a zkrátit tak zdlouhavé vyjednávání na řády týdnů, tedy těch týdnů, které tak vyčerpávají a chybí potom byznysu.

– kontakty a synergie – v Praze jsem sice zatím 2 roky, ale mám pocit, že znám všechny, které potřebuju. Často se bavím s mnoha lidmi a dokážu startupu doporučit někoho, kdo by mohl pomoci. Zaměstnance, partnera či investora.

– prezentace – dal jsem 2 pitche a dostal se napoprvé jak do StartupYardu, tak do Wayry. Když jsem prezentoval Pizzatime na demo dayi, do týdne přišly 3 nabídky na investici. Myslím, že dokážu pomoci s návrhem, jak by se měl projekt prezentovat, najdu jeho silné stránky.

ve zkratce přinesu projektu

– tlak na reporting
– smart money
– oponenturu
– pohled z venku
– podporu v rozhodování
– jasná KPI
– propojení na další investory
– poradenství v CEE expanzi
– mé jméno

 

V čem nepomůžu?

– výběr lidí – dlouhodobě mám úspěšnost pod 50%, že mi mnou vybraní lidi zůstanou ve firmě alespoň 12 měsíců

– sales – budování produktu a obchodní sítě chce konstenci, denní focus a umět motivovat lidi – tyhle věci bohužel nemám a neumím.

– operativa – jsem sice schopen se krátkodobě zapojit do určité části, ale spíše nastavím kurz a pádlovat musí někdo jiný.

 

Jaké projekty hledám?

– transakční byznys – projekt by měl napřímo prodávat nějaký produkt nebo službu. Být konvezní tak, že z 1000 návštěvníků vydělá XXX peněz. Peníze by měly jít přes jeho účty. Těžko se vylepšuje něco, co nevydělává. Cash is king.

– s cashflow plánem – jednoduše plán peněz, které přijdou a odejdou z účtu na dalších 12 měsíců. Rozepsány náklady (lidi, provoz, marketing) a realisticky odhadnuté příjmy.

už s validací – už si to někdo někdy koupil, někdo to užívá a je třeba to jenom (penězi) nakopnout.

– rychlé vyjednávání – dlouhé domluvy, váhání či vyjednávání podmínek investice oslabuje ochotu do toho jít.

– řešíme to e-mailem – hlavní komunikační kanál je pro mě e-mail. Telefon pro mě neexistuje, schůzky pouze o klíčových věcech.

– zhodnocení valuace do 12 měsíců – firma by měla mít do 12 měsíců dle plánu hodnotu, na kterou je investicí valuována. Dvojnásobek chci do 2-3 let, samozřejmě další perspektivou růstu.

– z relevantní oblasti – dlouhodobě se pohybuji v ecommerce, baví mě služby pro eshopy. Poslední dobou mě zajímá fashion, affiliate a business data.

 

Jak mi projekt prezentovat?

„Adame, mám super startup, sejdeme se?” Nestačí, pokud chcete reálně získávat partnery pro své podnikání, měla by prezentace vypadat následovně:

– 2 věty – představte mi projekt ve 2 větách, pokud to neodkážete, je něco špatně. Ideálně, aby to pochopila vaše babička a mě to přiblížíte přirovnáním (“Jsem Baťa v oblasti půjček.Je to jako Facebook pro firmy.” apod.)

– další odstavec – chci vědět více – jaký problém (what?)  to řeší a jak (how?), pro koho (who?), jak za to zaplatí (how much?) a proč by to měli zákazníci (přip. provideři) využívat (why?).

– představa o exitu – za investorem nejdete s nápadem na rodinnou firmu pro další generace. I když exit neplánujete, mluvte o něm jako o budoucí validaci firmy.

– vyplněný formulář – zapomněl jsem, dneska startupům posílám už tento formulář 🙂

– něco o vás – Krátké přestavení, co máte za sebou (úspěšného či neúspěšného)… buď jste mladí a nadšení nebo staří a zkušení, vždy je to o lidech. Jak je najdete, kolik jich je potřeba a máte nějaké? A pozor, stejně si vás proklepnu na DATY!

 

Co budu chtít?

– měsíční reporting – aktuální cashflow report, co se (ne)podařilo za poslední měsíc a jaké jsou plány pro příští.

 osobní comitment – závazek zakladatelů, že oproti investovaným penězům jsou zavázáni pracovat na projektu osobně, denně a full time po dobu minimálně 2 let. K velké diskusi je plat první rok.

 blokační právo – jako investor chci mít více práv na valné hromadě než náleží mému (minoritnímu podílu). V důležitých věcech musím souhlasit, navíc chci tag along a drag along práva.

odpovědnost společníků – pokud dojde ke zjevnému porušení investorské smlouvy, ručí společníci investorovi společně a nerozdílně až do výše investice.

investici na tranche – peníze nepřijdou do firmy hned, ale budou závislé na byznys cílech / KPI

 pravidlo rozdělení příjmů mezi společníky – chci právo rozdělení části zisku (či příjmů) mezi společníky, které nepůjde přehlasovat bez mého vědomí.

Neodradilo vás to a pořád si myslíte, že mě chcete ve svém byznysu? Moc rád se o tom dozvím na e-mailu.



1070 x zobrazeno

1 komentář: „Adam jako business angel?“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *